2023 års aktiviteter

• Pubafton på Eight Friends Inn i Nynäshamn den 24 oktober

• Julmiddag på Skärgårdshotellet i Nynäshamn den 5 december

P.S:

Glöm inte betala årsavgiften för 2024, 200 kr, till föreningens plusgirokonto 354619-9.

.

Har du idéer/synpunkter

hör av dig till styrelsen

• en bra pub/restaurant?
  • intressant utflyktsmål?

Besök på Scanias Museum den 29 april 2016

Marcus Wallenberg-Hallen i Södertälje den 29 april, inkl bussresa och guidning.

ÅRSMÖTE hölls torsdagen den 19 mars 2016 på Kavallerimässen, K 1, kl 16.00, med drink, möte och middag. Buss från/till Nynäsh. Endast medlemmar.

Pubafton den 22 januari på Bishop Arms, Vasagatan 7

Julbord på Långbro Värdshus den 4 december 2015 kl 15.30

blev som vanligt snabbt fullbokad. Rejält med delikata rätter var uppdukade till de 40 deltagarna. I priset ingick glögg, garderob, julbord, julmust, öl, vatten, kaffe.

Vårlunch 19/5-14 Nynäsh. Ångbryggeri kl 11:00, inkl visning och ölprovning.

Vi samlades vid Ångbryggeriet, Lövlundsvägen 4, centrala Nynäshamn.

Vi fick information om bryggeriprocessen med rundvandring och provsmakning. Lunch med Grillad Alegravad Laxfilé. Fri favoritöl från tapp.

Läs om Ångbryggeriet på www.nyab.se

Soppteater 22 april 2014 på Stadsteatern

”Den allvarsamma leken” tisdagen den 22 april kl 12.00. Föreställningen var en ny tonsatt tolkning av Hjalmar Söderbergs roman. Speltid 50 minuter. Drottninggatan 34. Föreningen subventionerade, deltagarna betalade 150 kr inkl sopplunch. 20 biljetter så först till kvarn gällde.

Årsmöte den 6 mars 2014

Årsmötet ägde rum torsdagen den 6 mars på Kavallerimässen, K 1, Lidingövägen 28 kl 16.30. Middag serverades kl 17.30. Busstransport ordnades från Nynäshamn, tillbaks och via Cityterminalen.

Pubafton den 26 februari 2014

Vi ordnade pubafton på Nynäsgården i Nynäshamn onsdagen den 26 februari kl 18-21. Möjlighet fanns att köpa enklare förtäring. Ingen anmälan krävdes. F.d. Nynas-anställd som inte är medlem i föreningen fick tas med.

Pubafton den 7 nov 2013

Föreningen arrangerade en pubafton på Nynäsgården i Nynäshamn. Ett 20-tal personer hade hörsammat kallelsen och tillbringade ett par timmar i sällskap med andra Nynäs-veteraner.

Gemensam lunch den 6 februari 2014

Vi började det nya året med en gemensam lunch på Louis Restaurang i Söderhallarna, på nedre planet intill SF Bio. Ingen anmälan behövdes.

Jullunch den 5 dec 2013

Jullunchen hölls på Långbro Värdshus och blev som vanligt snabbt fullbokad. I år hade vi också mera tur med vädret än förra året och alla kunde ta sig dit utan problem. Långbro Värdshus hade dukat upp rejält med delikata rätter. De 40 deltagarna var mycket nöjda.

Anmälan mm

Anmäl ditt deltagande till:

Lilian Granström

• mail nynasveteranforening.se
  • telefon 073-967 3567
  • sms eller talbesked till telefonsvararen.
  • Vid fullbokning gäller först till kvarn.

Att tänka på vid bussturer od

• kom i god tid
  • tag med mobil och litet att dricka

Att tänka på vid pubaftnar

• Ingen anmälan krävs
  • Går bra ta med f d Nynas-anställd som (ännu) inte är medlem

Pubafton den 30 oktober 2015 på Eight Friends Inn i Nynäshamn.

Den brittiska puben med öl och whisky i centrum hade ett rejält sortiment av öl, whisky och fina viner samt pubmat och är belägen i stadens f.d. stationshus, nära pendeltågets slutstation.

Den planerade visningen av Medeltidsmuseet den 1 oktober 2014 fick ställas in.

Landsort/Ersta Batteri den 3 september 2014

32 medlemmar deltog i vackert väder vid utflykten till Ersta Batteri, även kallat Batteri Landsort och Landsorts fågelstation. Batteriet är en försvarsanläggning i fyra våningar, insprängd i berget som under kalla kriget var Sveriges hemligaste rum, men nu öppet för visningar.

Den guidade visningen tog ungefär en timme. Deltagarna visades i en grupp i taget medan övriga njöt av Landsorts vackra natur och fågelliv.

Pendeltåg från Stockholms Central kl 08:04, buss till Ankarudden, Waxholmsbåt från Ankarudden.

I priset ingick kaffe vid ankomsten, ärtsoppa och punsch till lunch, visning och ornitologisk guidning av Jan Ohlsson. Möjlighet fanns till bad, hyrd cykel, fiske.

Ålandskryssning 2013-09-18

Vid kryssningen med Rosella den 18 september deltog 27 personer. Trots en del missförstånd med upphämtningtider i Nynäshamn så kom vi i god tid till Kapellskär. Under tiden som båten tog sig fram över ett spegelblankt hav mot Mariehamn avnjöt vi en mycket god buffélunch. Alla var mycket nöjda med dagen då vi kom tillbaka till Nynäshamn vid 19.30-tiden.

Björke Väveri och Flygvapenmuseet i Linköping 2013-10-23

Vid resan till Flygvapenmuseet i Linköping den 23 oktober deltog 28 personer. Tidsschemat blev lite pressat, många tyckte att tiden på Björke väveri blev alltför kort. Flygvapenmuseet ställde upp med två st guider som hade mycket att berätta om det svenska flygvapnet genom tiderna. Efter en god lunch fick vi lite tid för oss själva på museet innan resan gick tillbaka till Nynäshamn. Alla deltagarna var överens om att det var en mycket trevlig och intressant dag.